Läronämndens yttrande
2005:1y
Anställningsvillkor för utländska präster

Läronämnden har getts tillfälle att yttra sig över motionerna 2005:5 och 2005:67.

Läronämnden understryker betydelsen av det principiellt avgörande sambandet mellan kyrkogemenskap och uppdrag i Svenska kyrkans vigningstjänst. Ett uttryck för detta synsätt är att präster från andra kyrkor med vilka Svenska kyrkan står i kyrkogemenskap kan förklaras behöriga att utöva uppdraget som präst i Svenska kyrkan. Det gäller den som är präst i annan luthersk kyrka inom Lutherska världsförbundet och kyrka med vilken Svenska kyrkan ingått överenskommelse om ekumenisk samverkan. Om en präst tillhör en sådan kyrka föreligger inte läromässiga skäl för krav på att tillhöra Svenska kyrkan för att bli behörig att utöva uppdraget som präst i Svenska kyrkan.

Uppsala den 30 augusti 2005

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

Ingemar Söderström

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Erik Aurelius, biskop Jonas Jonson, biskop Claes-Bertil Ytterberg, biskop Anders Wejryd*, biskop Christina Odenberg, biskop Carl Axel Aurelius, biskop Esbjörn Hagberg, biskop Tony Guldbrandzén*, biskop Hans Stiglund, biskop Lennart Koskinen, biskop Caroline Krook, Edgar Almén, Astrid Andersson Wretmark, Fredrik Lindström, Jesper Svartvik, Curt Forsbring, Cristina Grenholm och Ann-Cathrin Jarl.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering.